Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwojowym dziecka w naszym przedszkolu prowadzimy program profilaktyki i terapii logopedycznej.
W przedszkolu funkcjonuje bogato wyposażony gabinet logopedyczny.
Zadaniem logopedy nie jest jedynie dbałość o poprawne wybrzmiewanie poszczególnych głosek. Podczas badań ,a także w trakcie terapii logopedycznej zwracamy uwagę na artykulację, oddech, głos, zakres słownictwa i jego rozumienie, motywację do mówienia oraz poziom umiejętności opowiadania. Przeprowadzamy orientacyjne badania słuchu, zwracamy uwagę na zgryz dziecka i w zależności od potrzeb kierujemy na konsultacje ortodontyczną, laryngologiczną i audiologiczne badanie słuchu.
Wszystkie dzieci w przedszkolu maja kontakt z logopedą.
Młodsze (3,4 - latki) spotykają się z logopedą w ramach ćwiczeń profilaktycznych. Ważna jest wczesna profilaktyka wad wymowy i ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny dziecka. W trakcie grupowych ćwiczeń logopedycznych szczególną uwagę przywiązujemy do ćwiczeń oddechowych, narządów mowy, słuchowych i logorytmicznych.
Dzieci 5 i 6 letnie spotykają się na indywidualnych zajęciach z logopedą w gabinecie logopedycznym. Po przeprowadzonych wcześniej badaniach mowy i postawieniu diagnozy w zależności od potrzeb dzieci zakwalifikowane są na terapię indywidualną ,bądź grupową.
Zachęcamy do współpracy rodziców dzieci uczęszczających na ćwiczenia indywidualne. Rodzice pełnią bardzo ważną rolę w procesie reedukacji mowy. Po zajęciach w przedszkolu powinni utrwalać ćwiczenia ze swoimi pociechami, wspierać, chwalić, pomagać. Współpraca rodziców, logopedy i nauczycieli warunkuje sukces.
O zakończeniu terapii logopedycznej możemy mówić wówczas gdy wymowa poprawna utrwali się w mowie potocznej.
Częsty kontakt dzieci z logopedą, a także współpraca z rodzicami i nauczycielami przekłada się na efektywność naszej pracy i dobre samopoczucie naszych wychowanków.
Staramy się by dzieci kończące edukację w naszym przedszkolu wkroczyły do szkoły bez obarczeń spowodowanych wadą wymowy, a tym samym bezpośrednio przekłada się na jakość w nauce czytania i pisania.
Wspierajmy rozwój mowy naszych dzieci
Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania się rozwoju jego osobowości w ogóle. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający świat. Dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.
Rodzice i najbliżsi chcą wspierać dziecko w tym trudnym procesie jakim jest nauka mowy. Możemy i powinniśmy pomóc dziecku pamiętając o zasadach, które są jednocześnie zaleceniami dotyczącymi wczesnej profilaktyki.
Pamiętajcie !
-Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne
-Do dziecka mówcie dużo, ale powoli, wyraźnie, krótkimi zdaniami, o rzeczach dla niego zrozumiałych
-Powtarzaj i rozbudowuj zdania dziecka, np. “ To jest pies.” “To jest duży pies”.
-Nie zapominaj o intonacji
-Codziennie poświęcaj czas na rozmowę
-Nie gaś naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą lecz słuchaj uważnie, zadawaj pytania
-Nie zawstydzaj dziecka, nie śmiej się z wadliwej wymowy, hamuje to chęć do mówienia, a w konsekwencji zaburza dalszy rozwój mowy
-Dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się prawą ręką, naruszenie sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy, prowadzi często do zaburzeń mowy, a szczególności do jąkania
-Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek; dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicuje słuchowo dźwięki mowy, a zmuszone do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo; tworzymy u dziecka w ten sposób błędne nawyki artykulacyjne, które jest bardzo trudno zlikwidować
-Jeśli niepokoi nas cokolwiek w wymowie dziecka należy skonsultować to ze specjalistą
-Jeżeli dziecko zostanie zakwalifikowane na terapię logopedyczną pamiętaj, że nie polega ona tylko na przychodzeniu do logopedy
-Dokładnie i systematycznie wypełniajcie w domu zalecenia logopedy
-Wykażcie cierpliwość jeśli dziecku coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się
-Bądźcie konsekwentni w wykonywaniu ćwiczeń
-Nie oczekujcie na “cudowną pigułkę”, która sprawi, że dziecko będzie mówiło poprawnie - takiej jeszcze nie wymyślono
-Pomóżcie swojemu dziecku opanować prawidłową wymowę
Uwaga rodzice!
Istnieją czynniki wpływające na rozwój wad wymowy, które możecie zminimalizować lub wyeliminować. Należą do nich:
-Długie używanie smoczka
-Picie przez smoczek
-Podawanie dzieciom rozdrobnionych, przetartych pokarmów
-Niesprawne narządy artykulacyjne
-Słabe napięcie mięśni twarzy i języka
-“Złe” oddychanie (przez usta)
-Negatywne wzorce
Uwagę rodziców powinno zwrócić gdy:
-Dziecko ma stale otwarte usta
-Widoczna jest asymetria twarzy dziecka, np.. wykrzywianie ust
-Niska sprawność pracy narządów mowy
-Dziecko głośno mówi (zawsze)
-Nie wykonuje poleceń, nie odpowiada na pytania od razu, robi to po kolejnym powtórzeniu poleceń (może występuje wada słuchu)
Istotnym elementem profilaktyki wad wymowy jest świadomość rodziców i najbliższego otoczenia dziecka. Częste wykonywanie ćwiczeń narządów mowy, ćwiczeń oddechowych, masaży twarzy, zachęcanie dziecka do mówienia, rozwijanie wyobraźni.
Propozycje ćwiczeń
Warto wykonywać je przed lustrem, aby dziecko mogło obserwować i korygować własne poczynania. Korzystniej jest ćwiczyć częściej ,a krócej, np. kilka razy w tygodniu 5-10 minut.
Życzymy powodzenia!
Logopeda, mgr Anna Sykus, mgr Agata Jaworska
Ćwiczenia języka
Wysunięty język przesuwamy na boki
Usta szeroko otwarte - oblizujemy wargi
Oblizywanie zębów
Kierowanie języka do nosa
Kierowanie języka do brody
Wypychanie policzków językiem
Dotykanie czubkiem języka na zmianę raz dolnych, raz górnych zębów
Naśladowanie kląskania konika
Ćwiczenia warg
Otwieramy szeroko buzie i zamykamy
Robienie na przemian miny wesołej i smutnej
Cmokanie
Ssanie wargi górnej i dolnej
Utrzymywanie ołówka między wargami
Wprowadzenie warg w drganie “jedziemy samochodem”
Szybkie wymawianie głosek “au”
Ściągnięte wargi przesuwamy na boki
Gwizdanie
Chciałybyśmy przypomnieć wszystkim
Zasady poprawnego mówienia
Staram się zawsze mówić spokojnie,
by mieć nad sobą to panowanie
Które wyrówna oddech swobodnie
I każde słowo da ująć w zdanie.
Staram się zawsze mówić powoli,
By słowa idąc za myśli biegiem,
Mogły nadążyć nie opóźnione
I płynąć lekko zwartym szeregiem.
Staram się zawsze mówić bez lęku,
By lęk wichrzyciel, aż nadto srogi,
Słów nie zamącił w fałszywe dźwięki,
Nie strącił myśli z właściwej drogi.
Staram się zawsze mówić rytmicznie,
Bo rytm jest w świecie i w planet biegu,
Niech rządzi słowem a słowa liczne
Popłyną gładko w równym szeregu.
A teraz kilka tekstów dla chętny sprawdzenia siebie
Pan Paweł
Pan Paweł pogodny, przemiły, pocieszny pojechał przedwczoraj pociągiem pośpiesznym.
A pociąg pośpieszny był tak przepełniony, że Paweł przejść musiał przez okno z peronu.
I przestał pan Paweł spoglądać pogodnie, spochmurniał - gdy spojrzał na palto i spodnie.
Wnet spostrzegł, że przepadł gdzieś prawy pantofel, a piękny kapelusz przekrzywił swój profil.
Przeraził się Paweł nie mogąc przeboleć, przeklinał podróżnych i pięć ich pokoleń.
Aż pewien przechodzień co pchał się przez przedział podniósłszy pięść prawą Pawłowi powiedział:
Przechodzisz pan oknem, przeklinasz pan potem, patrz abyś przez okno nie poszedł z powrotem.
Przeraził się Paweł, aż pobladł po prostu, gdy pociąg przejeżdżał przez przęsła pomostu.
Przyciszył przekleństwa a potok słów przerwał i myślał wciąż patrząc ponuro spode łba,
że lepiej się pozbyć pantofla prawego niż wypaść z pociągu i to pośpiesznego.
Zdania
Chrząszcz brzmi w trzcinie, świerszcz strzyka za ścianą.
Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem, bo przepieprzysz Pietrze pieprzem wieprza.
Zmiażdż dżdżownicę.
Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.
Tracz tarł tarcicę tak takt w takt, jak takt w takt tarcicę tarł tartak.
Zgódź się do dworu za zarządzającego.
Koszt poczt w Tczewie.
Szczebiot dzieci przeszkadzał Strzemboszowi w głośnych ćwiczeniach gry na skrzypcach.
Czego trzeba strzelcowi do zestrzelenia cietrzewia, drzemiącego w dżdżysty dzień na drzewie