Psycholog

Psycholog:
mgr Kamila Kozioł godz. pracy: wtorek 9.00 - 12.00, czwartek 8.00-12.00, piątek 8.00-12.00

 

 

Co umie przeciętne, zdrowe dziecko trzyletnie.

Umie się koncentrować. Większość dzieci w tym wieku umie się skoncentrować przez kilkanaście minut.  Jeżeli coś nie sprawi mu przyjemności szybko to porzuci – takie zachowanie jest zupełnie normalne. Zresztą trzylatki szybko się nudzą i łatwo rozpraszają.

Jest bardzo ciekawy. To wiek pytań, na które powinny paść odpowiedzi.

Umie się sam ubierać.  Większość trzylatków podejmuje już próby samodzielnego ubierania się. Zna już przeznaczenie pewnych części garderoby i wie gdzie należy je założyć. Nadal jednak potrzebuje pomocy ze strony dorosłych.

Umie korzystać z toalety. Trzylatek powinien kontrolować swoje potrzeby fizjologiczne i korzystać z toalety. Powinien też umieć myć sam ząbki oraz ręce.

Samodzielnie zjada posiłki.  Malec powinien wiedzieć, ze posiłki je się przy stole. Powinien też sprawnie posługiwać się łyżką i widelcem oraz samodzielnie pić. Oczywiście ma prawo się przy tym ubrudzić.

Rozwój intelektualny trzylatka.
Maluszek ma coraz lepszą pamięć i jest w stanie zapamiętać większość rzeczy. Zdarza się, ze niektóre z nich umieją liczyć, znają literki., kilka piosenek i wierszyków. Ale wcale tego jeszcze nie muszą!!! Nie zmuszaj dziecka do uczenia się alfabetu, jeżeli nie ma na to ochoty, ma na to jeszcze czas.  Większość trzylatków umie też powiedzieć jak się nazywa i gdzie mieszka.  Rozróżnia  już  pojęcie teraźniejszości, przyszłości i umie  przewidywać  konsekwencje swojego działania. Radzi sobie z układaniem kilkuelementowych puzzli oraz odróżnianiem podstawowych kolorów. Aby dziecko mogło się prawidłowo rozwijać należy go wspierać i pomagać, ale nigdy wyręczać..

 

 

Co umie przeciętne, zdrowe dziecko czteroletnie.

Rozwój społeczny i emocjonalny 
• Okres buntu i uporu
• Miewa napady złości
• Przeciwstawia się poleceniom
• Przekracza wszelkie granice i łamie umowy
• Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
• Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
• Uwielbia prowadzić dyskusje
• Potrafi być opiekuńczy  i współczujący
• Bawi się w grupie
• Zaczyna się interesować różnicami płci.
 
Rozwój fizyczny i motoryczny
• W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
• Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz
• Samodzielnie korzysta z toalety
• Myje się, czyści samodzielnie zęby
• Polepsza się sprawność motoryczna,  np.: narysowany  człowiek ma ręce, nogi i głowę
• Skacze na 1 nodze
• Naśladuje rys. kwadratu
• Wspina się na drabiny
• Świetnie radzi sobie z 3 kołowym, rowerkiem
• Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
• Układa puzzle do 10 kawałków
• Ubiera i rozbiera się samodzielnie
  
Rozwój intelektualny
• Zna około 1500 słów
• Rozróżnia, gdzie jest : przód, tył, na górze , pod spodem
• Potrafi policzyć do czterech
• Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
• Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie ,  potem II śniadanie, obiad, itp.
• Pyta, co oznaczają różne  słowa
• Chętnie słucha długich historii
• Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
• Zadaje mnóstwo pytań
• Potrafi się bawić w jedną zabawę 10 -15 min.
• Rozpoznaje ok. 8 kolorów
• Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
• Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
• Rozróżnia czas
• Pamięta dużo imion, nazw
• Mowa jest zrozumiała
• Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr
 

 

Co umie przeciętne, zdrowe dziecko pięcioletnie. 

         Pięciolatek jest ruchliwy, biega, skacze, wspina się na drabinki, huśta się na huśtawce, zaczyna się uczyć jeździć na rowerze na dwóch kołach, nie usiedzi długo na miejscu, często zmienia pozycje, lubi ruch, krótko się koncentruje. Działaniem pięciolatka kierują emocje, które są silne i gwałtowne. Dzieci w tym wieku cechuje duża pobudliwość, wskutek czego jest zmienne i krzykliwe. Pod koniec wieku

przedszkolnego dziecko stara się reagować odpowiednio do rodzaju i siły bodźców.

 

W zakresie sprawności fizycznych pięciolatek potrafi :

- skakać na jednej nodze w miejscu,

- skakać na dwóch nogach przed siebie,

- zwinnie biegać,

- stać przez około 15 sekund z zamkniętymi oczami nieruchomo na obu nogach,

- przejść po wąskiej dróżce o szerokości 25 cm,

- zrobić 3 przysiady samodzielnie,

- dość szybko bez trzymania się poręczy wchodzić i schodzić ze schodów naprzemiennie.


W zakresie sprawności rąk pięciolatek potrafi:

-drzeć papier na małe kawałki i wyklejać nim kontury,

-przyklejać naklejki,

-przecinać nożyczkami papier, ciąć po prostej,

-nawlekać korale na żyłkę,

-wylepiać z plasteliny, robić kulki, wałeczki, lepić proste kształty przestrzenne.


W zakresie czynności grafomotorycznych pięciolatek potrafi:

-rysować linie pionowe, poziome, ukośne,

-prawidłowo trzymać ołówek,

-odwzorować koło, krzyżyk, trójkąt,

-odwzorować proste szlaczki,

-kolorować obrazki, wypełniać kolorem, ma prawo wychodzić poza kontur,

-malować kredkami, farbami,

-rysować rysunek zgodny z podanym tematem.

 

W zakresie operacji myślowych pięciolatek potrafi:

-        umieć odtwarzać rymy,

-        uważnie słuchać,

-        rozumieć czytany tekst,

-        dzielićzdania na wyrazy

-        porównywać pod kątem różnic i podobieństw,

-        klasyfikować ze względu na trzy kryteria, i definiować przedmioty.

-        przeliczać zbiory z około 10 elementów,

-        podawać określoną liczbę zbioru,

-        dokładać i zabierać elementy zbioru,

-         rozpoznawać podstawowe figury geometryczne,

-         rozumieć polecenia,

-         układać historyjki obrazkowe,

-         szybko zapamiętuje i szybko zapomina.

Co powinien umieć sześciolatek, idąc do klasy pierwszej?

- Sprawnie się ubierać (wiąże sznurowadła, zapina guziki, suwaki). 
- Znać zasady przestrzegania higieny ( ciała, fizycznej i odżywiania). 
- Bezpiecznie posługiwać się przyborami. 
- Znać podstawowe zasady ruchu drogowego. 
- Umieć stosować formy grzecznościowe ( proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia). 
- Zapraszać dzieci do rozmów i zabaw. 
- Pamiętać o zasadach bezpiecznego zachowania w grupie. 
- Sprzątać zabawki i pomoce. 
- Rozpoznawać i nazywać przeżycia innych dzieci.
- Unikać sytuacji konfliktowych. 
- Uwzględniać prawa innych, np. czekać na swoją kolej. 
- Potrafić pokonywać trudności.
- Wykazywać inicjatywę, próbować różne sposoby działania. 
- Pomagać innym dzieciom, próbować pocieszyć kolegę.
- Lubić dobrze wykonać swoje prace, poprawiać je. 
- Potrafić zapamiętać i wykonać polecenie. 
- Być zainteresowany wynikiem, starać się dokończyć prace.
- Mówić o sobie, np. o tym, co sie lubi robić. 
- Mówić o ważnych dla siebie sprawach.
- Potrafić opowiedzieć historyjkę obrazkową. 
- Potrafić porównać dwa obrazki różniące się szczegółami. 
- Składać układanki typu puzzle.
- Słuchać uważnie, nie wyłączać się. 
- Dzielić zdanie na wyrazy. 
- Dzielić wyraz na sylaby i łączyć sylaby w wyraz. 
- Podejmować próby samodzielnego czytania. 
- Prawidłowo trzymać ołówek (uchwyt, napięcie mięśni). 
- Przerysowywać szlaczki i znaki literopodobne. 
- Znać pory roku i związane z nimi zjawiska. 
- Potrafić powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny. 
- Odróżniać kierunki lewo-prawo. 
- Rozumieć pojęcia związane z przestrzenią, np. nad, pod, za, obok. 
- Wskazywać kierunki na kartce papieru, np. góra, dół, lewo, prawo. 
- Znać i stosować liczebniki porządkowe.
- Dodawać i odejmować przedmioty, liczmany. 
- Układać wzory z figur geometrycznych.
- Dobierać figury geometryczne o takim samym kształcie a innej wielkości i kolorze. 
- Lubić prace ręczne. 
- Budować z drobnych klocków. 
- Lepić figurki z plasteliny (np. ludziki, zwierzęta). 
- Wystukiwać rytm według podanego układu, śpiewa piosenki.
- Lubić zajęcia gimnastyczne i sportowe.
- Łapać i odrzucać piłkę, skakać na skakance.